Ammunta

Hyvä ampumataito on reserviläisen kenttäkelpoisuuden perusta; se on taito jonka ylläpitäminen vaatii jatkuvaa harjoittelua. Yhdistyksessämme ampumataidon ylläpito onnistuu ilman omaakin asetta laina-aseiden turvin. Moni jäsen on hankkinut myös omia harrastusvälineitä.

Tarvittavaa ampumakokemusta oman välineistön hankintaa ajatellen voi kartuttaa mm. Siilinjärven reserviläisjärjestöjen sekä Pohjois-Savon reserviläispiirin järjestämissä viikkoammunnoissa. Yhdistyksessämme on myös kouluttautuneita kouluttajia, tukenaan muutama kerhomme ansioitunut reserviläisampuja.

Järjestämme viikkoammuntoja osana Pohjois-Savon reserviläispiirien viikkoammuntoja Rissalassa Karjalan lennoston ulkoradalla sekä Kuopiossa Heinjoen ampumaradalla. Toiminnallisen ammunnan osalta SRA kilpailuja järjestetään reservipiirin kilpailuina (Kalakukko-Cup, Siili-Cup). Pohjois-Savon reservipiirien yhteisten Rissalan viikkoammuntojen rataohjelma ja ohjeet löytyvät piirin tapahtumakalenterista osoitteesta: https://www.vihma.fi/tapahtumat/

Siilinjärvellä on mahdollista harjoitella ilma-aseilla Ahmon koulun sisäradalla, Siilinjärven luotiampujat ry:n vuoroilla.

Reserviläiskivääri, pistooli, sekä pulttilukkoinen perinnekivääri ovat tyypillisimmät reserviläisten käyttämät aseet. Sovelletussa reserviläisammunnassa käytetään myös haulikkoa, ja tarkka-ampujat käyttävät siihen soveltuvaa, tyypillisesti pulttilukkoista kiväärikalustoa optiikalla varustettuna.

Siilinjärven reserviläisistä löytyy myös poliisin kouluttama ja valtuuttama ampuma-aselain 45d §:n mukainen ampuma-asekouluttaja, joilla on oikeus kirjoittaa harrastuneisuustodistus. Harrastuneisuustodistus on edellytys oman aseen hankkimisluvan saamiselle.

Liikunta

Liikunta- ja maastotaitoja vaaditaan jokaiselta reserviläiseltä. Järjestämme liikuntatapahtumia yhteistyössä Siilinjärven reserviupseerikerhon kanssa, sekä toimimme kurssin- ja harjoituksen johtajina-vääpeleinä, (apu)kouluttajina, toimitsijoina, ja osallistujina mm. Pohjois-Savon reserviläispiirin, Reserviläisurheiluliiton (RESUL), Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK), sekä Siilinjärven kunnan ja seurakunnan tapahtumissa. Syksyllä 2020 on aloitettu viikkolenkit keskiviikkoiltaisin yhdessä Siilinjärven reserviupseerikerhon kanssa.

Marskin Malja –kolmiottelu

Marskin Malja on kolmiottelu, jossa lajeina ovat maastojuoksu 3000 m, uinti 200 m ja pistooliammunta 6×5 laukausta. Lajit suoritetaan kesäaikana Siilinjärvellä Karjalan lennoston ampumaradalla, ja juoklsun ja uinnin osalta Veteraanimajan läheisyydessä osoitteessa Varpaskummuntie 35, 71800 Siilinjärvi.

Kilpailun pääpalkinto, ”Marskin Malja”, on siilinjärveläisen Mannerheim-ristin ritarin Erkki Oinosen Siilinjärven reserviupseereille ja reserviläisille luovuttama ikuisesti kiertävä kunniapalkinto. Palkinnon on lahjoittanut talousneuvos Pauli Talvio vuonna 1987.

Marskin Malja -kilpailun säännöt tulokset ovat luettavissa Siilinjärven reserviupseerikerhon www-sivuilla.

Jotokset

Jotos on maastovaellus, jossa tarvittavat varusteet ja muona kannetaan itse mukana ja edetään partiona tehtävärastilta toiselle. Jotoksella ei tarvitse juosta eikä taistella kelloa vastaan (mahdollista pikataivalta lukuun ottamatta). Rasteilla on tehtäviä ja joskus on matkallakin suoritettavia tehtäviä. Jotoksen ideana on pärjätä tavanomaisilla vaellusvaatteilla ja varusteilla vuorokausi tai kaksi maastossa. Yöt nukutaan yleensä omissa majoitteissa.

Pohjois-Savon alueella järjestetään vuosittain useita jotoksia ja marsseja, mm. Sandels-Jotos. Lisäksi osallistumme Reserviläisurheiluliiton (RESUL) valtakunnallisiin jotoksiin; RESUL:in syysjotos, Tolokun jotos, järjestettiin Siilinjärvellä syyskuussa 2023.

Suunnistus

Suunnistaminen on reserviläisen perustaito. Suunnistusta voi kesäkaudella harjoitella Siilinjärvellä Siilin Rastin kuntorasteilla. Kuntorastien aika ja paikkatiedot ohjeineen löytyvät Siilin Rastin kotisivuilta.

Muut

Nuoremmat jäsenet (alle 45-v) voivat myös hakeutua maakuntajoukkoihin tai kansainvälisiin rauhanturvaajatehtäviin. Näiden osalta ota yhteys suoraan puolustusvoimien paikallisedustajaan (Pohjois-Savon aluetoimisto).

Koulutustoiminta

Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK)

Koulutustoiminnassa Siilinjärven reserviläiset ry tukeutuu MPK:n Savo-Karjalan maanpuolustuspiirin Kuopion koulutuspaikan koulutusjärjestelmään. MPK:n reserviläisille kohdennettu sotilaallisia valmiuksia ylläpitävä koulutus antaa mahdollisuuden kerrata varusmiespalveluksen aikana opittuja tietoja ja taitoja, sekä oppia uutta. Kouluttajakoulutuksen kautta voi edetä kouluttajauralla vaativampiin tehtäviin ja kehittää johtamisvalmiuksia. Yhdistyksemme jäsenet ovat aktiivisia toimijoita MPK:ssa sekä kurssilaisina että kouluttajina.

Myös hyvin usein eri oppilaitokset myöntävä etuja opintopisteistein puolustusvoimissa saadusta johtaja- ja erityisosaamiskoulutuksesta.

Reservin täydennyskurssit

Puolustusvoimat kouluttaa reserviläisiä miehistöstä aliupseereiksi ja aliupseereista upseereiksi täydennyskursseilla. Tästä lisätietoja puolustusvoimien kotisivuilta; Reserviläiselle / reservin täydennyskurssit. Annamme omalta osaltamme tarvittaessa puoltavaa lausuntoa hakemuksen liitteeksi, mikäli jäsen on osoittanut luottamusta ja aktiivisuutta reserviläisenä vapaaehtoisissa maanpuolustustehtävissä.

Perinnetoiminta

Reserviläisyhdistyksellemme kuuluu olennaisena aatteena auttaa veteraaneja ja heidän puolisoitaan/ leskiään sekä vaalia veteraaniperinnettä aina kuin mahdollista. Tyypillisimmät perinnetoiminnan muodot ovat itsenäisyyspäivän ja jouluaaton kunniavartiot, joulutulet, seppeleen lasku kaatuneiden muistopäivänä ja osallistuminen muihin isänmaallisiin juhlapyhiin.

Viime vuosina olemme yhteistyössä Siilinjärven reserviupseerien kanssa järjestäneet sotaveteraanien rollaattorimarsseja sekä joulukuusten ja juhannuskoivujen vientiä Siilinjärven Mainiokoti Kuuran (ent. Vetrea) sotaveteraaneille ja muille asukkaille. Näitä tapahtumia jatketaan lähivuosina kun veteraaneja vielä on keskuudessamme. Sen jälkeen veteraanitoiminta muuttuu veteraaaniperinnetoiminnaksi.

Kokoukset

Syys- ja kevätkokous

Yhdistyksen hallitus kutsuu koolle sääntömääräyksen mukaisesti vähintään kevät- ja syysvuosikokoukset, joissa käsitellään ns. lakisääteiset asiat. Kevätkokouksessa käsitellään mm. tilinpäätösasiat ja syksyllä talousarvio ja henkilövaaliasiat. Kaikki jäsenluettelossa olevat jäsenet, tilintarkastajat ja hallituksen erikseen paikalle kutsumat asiantuntijat ja esittelijät ovat tervetulleita suunnittelemaan reserviläisyhdistyksemme toimintaa. Erillisiä kokouksia pidetään puheenjohtajan katsoessa tarpeelliseksi tai jäsenistön sitä erikseen hallitukselta pyytäessä.

Yhteistoimintakokoukset

Vuoden 2011 alussa aloitettiin pienen tauon jälkeen pitämään kunkin vuoden alussa reserviläisyhdistyksemme ja paikallisen reserviupseerikerhon kanssa yhteistoimintapalavereja, jotta kalenterivuoden merkittävimmät veteraani- ja maanpuolustukselliset edustukset, kuten esim. kunniavartiosto- ja seppeleenlaskut, saadaan kunniakkaasti hoidettua siilinjärvellä.

Yhdistyksen toiminnan tukeminen

Yhdistyksemme voi ottaa vastaan lahjoituksia tai testamentteja joiden tarkoituksena on tukea yhdistyksen sääntöjen mukaista vapaehtoista maanpuolustustyötä. Pienikin lahjoitus otetaan suurella kunnioituksella ja arvostuksella vastaan. Mikäli haluat tukea toimintaamme, ota yhteys yhdistyksemme puheenjohtajaan.